Blåsväder
Kulturskola blåser liv i ungas intresse för instrument – möjliggörs av Sparbanken Skåne
I Tomelilla vill Kulturskolan blåsa liv i barnens intresse för blåsinstrument och erbjuder därför barn i låg- och mellanstadiet utan instrumenterfarenhet att spela blåsinstrument på fritids och skoltid för att bli en del i en orkester. Projektet fokuserar på spelglädje och ska både värna blåsmusiken och sänka tröskeln till Kulturskolan. Sparbanken Skåne möjliggör satsningen för läsåret 2024-2025 vilket innebär att satsningen blir kostnadsfri för deltagaren.
– Det är jätteviktigt att barnen får reda på att de här instrumenten finns. Jag upplever att unga inte kommer i kontakt med just blåsinstrument i lika stor utsträckning som man gjorde tidigare och min erfarenhet är att barnen ofta vill testa om de bara vet att blåsinstrumenten finns. Därför är det viktigt att vi sprider det och når ut, säger Annakarin Bunnel, träblåspedagog på Tomelilla Kulturskola.
Projektet som kallas för Blåsväder startade läsåret 2022-2023 och innebär att en bleckblåspedagog och en träblåspedagog åker ut till kommunens låg- och mellanstadieskolor och erbjuder kostnadsfri introduktionskurs en gång i veckan i blåsinstrument. Under läsåret startar de också en blåsorkester. Musiktillfällena har hittills under åren skett på sex kommunala grundskolor i kommunen och riktar sig till barn i årskurs 2 till 4. Instrumenten som erbjuds just det här läsåret är trumpet, trombon, klarinett och tvärflöjt och i år tar ungefär 55 elever del av satsningen.
– Vi har mycket fokus på samspel och att utforska. Just i år har vi skapat en skolorkester under skoltid på Smedstorp skola som är en skola som visat stort intresse av att spela. Från Smedstorp är det också svårt för de yngre barnen att resa själv in till Tomelilla så därför är det bra att vi kommer ut till skolan, berättar Lois Ivarsson bleckblåspedagog på Tomelilla Kulturskola.
För att underlätta köpte Kulturskolan 2022 in blåsinstrument i plast som är enkla att hantera för barnen och lätta att frakta med sig till skolbesöken. Vissa grupper får möjlighet att låna hem instrumentet en vecka i taget tillsammans med noter och annat material för att ha möjlighet att testa i lugn och ro.
Enligt pedagogerna är trösklarna för att anmäla sig till Kulturskolan flera. För de barn som inte har det kulturella kapitalet gör erfarenheten av att få spela på fritids ofta det lättare sen att kunna betala en avgift när de byggt upp ett intresse.
– Vi på Kulturskolan har relativt låga avgifter både för att spela och för att hyra instrument men vi märker ändå att det blir en tröskel för familjer att anmäla barnet till vår verksamhet. I Tomelilla kommun lever också en del barn i ekonomisk utsatthet, därför är det extra viktigt för oss att kunna erbjuda en gratisverksamhet, säger Lois Ivarsson.
Sparbanken Skåne möjliggör projektet tack vare sparbanksidén som går ut på att banken ska verka som en god kraft i samhället vilket bland annat innebär att överskott från bankrörelsen kommer till nytta i lokalsamhället.
– Det är fantastisk att banken kan stötta oss. Detta startade som ett utvecklingsprojekt men vi vill ta det vidare. Utan stödet hade det inte blivit någonting och vi pedagoger vi pedagoger hade inte kunnat vara på skolorna, säger Lois Ivarsson som under läsåret ser fram emot att utveckla samarbeten till exempel med Tomelilla Ungdomsorkester och andra arenor för unga att få spela tillsammans.